Inkluderingsverktyget – inkluderande kommunikation

Kommunikation-språk, tilltal, bilder och kanaler

Hur vi kommunicerar är avgörande för vilka vi når och hur vi uppfattas. Det kan handla om allt från språk, tilltal och bilder till val av kanaler och hur tillgänglig informationen om oss är. Därför finns det en hel del att tänka på när en ska kommunicera. Det gäller oavsett om det är en mindre aktivitet, ett stort evenemang, ett inlägg i sociala medier, ett anmälningsformulär, ett nyhetsbrev eller något annat.

 

Fältbiologernas kommunikationspolicy, grafiska profil, mallar och annat finns att läsa här. I kommunikationspolicyn framgår bland annat att Fältbiologernas kommunikation ska vara:

 

Aktiv. Information om planerade aktiviteter ska alltid kommuniceras till medlemmarna i god tid. Transparent. Det ska vara lätt att förstå vilka Fältbiologerna är och vad vi tycker. Visa bredd. Vi är en organisation för alla, det ska synas!

 

Enkel och begriplig. Fältbiologerna ska kunna förklara komplicerade saker med enkla ord. Kaxig. Vass tunga och svar på tal ska vara ledord vid arbetet med extern kommunikation.

 

Enhetlig. Det ska tydligt framgå att Fältbiologerna är avsändare och därför ska alltid den grafiska profilen efterföljas.

 

Vissa saker kan ofta uppfattas redan i ansiktet eller i namnet på oss, till exempel ålder, hudfärg eller om en uppfattas som tjej eller kille. Dessa saker kan vi arbeta med via faktisk representation, alltså genom att se till att vi är en så stor bredd av människor som möjligt bland organisationens olika representanter.

Det gäller även representationen bland alla som lyfts fram i vår kommunikation, till exempel inbjudna föreläsare eller personer som intervjuas av oss.

Vad sänder vi för signaler?

Ekonomi, sexuell läggning och viss normbrytande funktionalitet är exempel på saker som kan vara mindre tydliga och ofta inte uppfattas. Dessa saker kan vi arbeta med via språk, miljöer och andra typer av signaler.

 

Till exempel: Vad sänder vi för signaler om alla på våra bilder har dyra friluftskläder? Vilken norm förstärker vi om vi i anmälningsformuläret till Fältstation Öland frågar om “mamma och pappa” ska skjutsa en?

Målet med kommunikationen

Kommunikationens mål är helt enkelt att nå så många som möjligt och att få alla att känna sig inkluderade.

De politiska programmen ska göras tillgängliga för fler genom att sammanfattningar förmedlas på ett lättbegripligt språk via sociala medier, ex. i form av Instagram stories. Det är tyvärr vanligt att de av oss som tillhör underrepresenterade grupper oftast bara får synas som representanter för en viss grupp.

 

Till exempel syns transpersoner oftast bara om det handlar om ett projekt kring transsexualitet eller hatbrott. För att undvika att utmåla oss från underrepresenterade grupper som något annorlunda är det därför viktigt att låta vem som helst synas i vilket sammanhang som helst.

Inkluderingsverktyget

Händer som håller i varandras handleder

Inkluderingsverktyget – Checklista vid aktiviteter

Händer som håller i varandras handleder

Inkluderingsverktyget – språk i tal och text

Händer som håller i varandras handleder

Inkluderingsverktyget – bild och formgivning